Misiunea Basarabiei
A se observa ca pe tot parcursul istoriei nu a fost posibila consolidarea natiunilor mari fara o doza de un“spirit imperialist”. Natiunile mici, devenite libere dupa destramarea imperiilor, aveau de regula doua optiuni: fie isi construiesc o ideologie nationala bazata pe ura fata de fostii cotropitor si a culturii acestora si sa existe cu frica pierderii propriei identitati, fie accepta mostenirile primite, utilizandu-le pentru consolidarea propriei constiinte nationale imbogatindu-si spiritul lincezit. “Spiritul imperialist” inflacareaza natiunile mici spre unificare si consolidare a fortelor creatoare, acel spirit avanteaza natiunile mici astfel incat acestea devin actori ai istoriei universale.
Sa nu uitam ca formarea Romaniei Mari se datoreaza in mare parte ardelenilor care s-au aflat sub ocupatia austro-ungara si au activat fie la Bucuresti, fie in Transilvania in directia unificarii statului national roman. Fara acest spirit nou, Romania Mare nu s-ar putea naste niciodata.
Tara noastra are prostul obicei de a putrezi in anumite perioade ale istoriei. Iata si astazi Romania este putreda. Spiritul ardelean s-a dizolvat in comunismul si liberalismul internationalist, iar cetatenii romani nu pot intelege cu adevarat sensul profund al edificarii noii Romanii, in schimb il inteleg romanii care au trait in cadrul imperiilor vecine si acest lucru determina diferente de mentalitate dintre romani din interiorul si din afara granitelor patriei istorice.
Basarabenii, neobisnuiti cu gandul ca nu mai sunt cetateni a unui mare imperiu, se simt frustrati cand sunt nevoiti sa se identifice cu un stat vecin lipsit de vointa politica, interes politic si capacitate de autoguvernare. Iata de ce a fi roman se transforma intr-o forma de injosire a propriei persoane. Spiritul imperialist rusesc inradacinat in noi, aceasta energia interioara, nu permit moldoveanului sa se obisnuiasca nici cu granitele stramte ai Republicii Moldova, nici cu putreziciunea si amorfitatea Romaniei. Acest “spirit rusesc” trebuie digerat si indreptat impotriva amortelii din Romania, oferindu-ne acea energie creatoare care lipseste cu desavarsire regatenilor. Trebuie sa incetam a fi nationalisti aflati mereu in defensiva, plangandu-ne si motivandu-ne inactivitatea prin “consecintele trecutul totalitar”. Sa constientizam ca doar un debil mental mai poate azi sa se mai considere “victima comunismului”! De situatia din prezent sunt de vina doar cei care tac si indura. Sa lasam mortii cu mortii si vii cu vii, noi sa ne facem datoria.
Nationalistul basarabean trebuie sa devina un model pentru romanii din Tara. Romania trebuie sa inceteze sa mai fie tratata ca “patrie-mama”, ci teren care trebuie cucerit ideologic cu orice pret, bucata cu bucata, de catre noul spirit romanesc, imbogatit de un spirit rusesc, revansard, misticist, idealist, spirit de care nu trebuie sa ne fie rusine. Basarabia trebuie sa devina pentru o viitoare Romanie ceea ce a fost Prusia pentru edificarea Germaniei. Noi trebuie sa devenim piatra unghiulara a noii Romanii, indiferent de cate capricii si de cata prostie nu ar da dovada Bucurestiul. Basarabenii trebuie sa devina soldatii noului spirit romanesc, care urmeaza sa construiasca pe ruinele vechii Romanii o Tara noua, ortodoxa si nationalista, constienta de trecutul sau si de misiunea sa in istorie.
Poate ar parea nepatriotic, dar urasc de moarte Romania de azi.
Ea trebuie sa moara! Sa moara pentru a face loc unei Romanii Noi, Mari, puternice si Unite de o mana de fier, capabila sa faca fata provocarilor Noii Ere.
noiembrie 8, 2007 la 7:32 pm
Bine enunţat tot ce e scris mai sus, însă nu ştiu ce ar căuta spiritul rusesc într-o Românie Nouă.
noiembrie 8, 2007 la 7:44 pm
Romanii au nevoie de o traditie imperialista, care se transmite ca o gena de la un popor la altul. Romania Mare a crescut pe spiritul german. Spiritul rus, care a influentat in mare masura formarea unui nou model nationalist roman (basarabean) deosebit de cel din Romania, ar putea servi un nou model pentru noua ideea nationalista a romanilor.
Cred, romanismul vechi este destul de anacronic si chiar periculos pentru existenta noastra ca neam.
noiembrie 9, 2007 la 8:29 pm
Tocmai, românii se disting de celelalte naţii prin lipsa spiritului imperialist. Niciodată noi nu am atacat pentru a cuceri şi doar ne-am apărat pentru a păstra ceea ce este al nostru.
România Mare nu a avut nicio tangenţă cu spiritul german. Undei ai vpzut tu rigurozitatea specifică nemţilor? România a fost clar îndreptată spre Franţa şi, întru câtva, spre Anglia şi Italia.
Spiritul rus este chiar unul din elementele împotriva căruia basarabenii se opun. Afirmarea românismului se face prin el însuşi, nu prin antagonismul său.
Românismul nu este vechi sau nou. Românismul este atemporal şi specific. Neamul nu are trăsături schimbabile şi perisabile la contactul cu vremea.
noiembrie 9, 2007 la 10:33 pm
Am pomenit ca creatorii Romaniei Marii au fost ardelenii care au fost influentati de agresiunile maghiare si germane.
Spiritul imperialist nu este nicidecum legat de spiritul sovinist. A fi imperialist nu inseamna a te considera superior altora, ci capabil sa-ti asumi responsabilitatea pentru alte popoare.
Am observat ca pe parcursul istoriei, pentru a forma un stat mare si unit ai nevoie de o anumita mentalitate, aceasta mentalitate conventional a fost numita “imperialista”. Este o chestie prea idealista pentru pentru materialismul dominant in Romania.
Da, majoritatea romanilor din Romania nu prea inteleg aceasta mentalitate, de aia cred ca este necesara o revolutie basarabeana pentru a trezi acest vis fata de o Romanie Mare.
O revolutie nationala este o competitie cu individualismul egoist al liberalismului care ne macina moral in fiecare clipa. Nu ne putem permite sa pierdem nici un minut. Lupta noastra este pe viata si pe moarte, nu e un joc!
noiembrie 15, 2007 la 1:32 pm
“ationalistul basarabean trebuie sa devina un model pentru romanii din Tara. Romania trebuie sa inceteze sa mai fie tratata ca “patrie-mama”, ci teren care trebuie cucerit ideologic cu orice pret, bucata cu bucata, de catre noul spirit romanesc, imbogatit de un spirit rusesc, revansard, misticist, idealist, spirit de care nu trebuie sa ne fie rusine. Basarabia trebuie sa devina pentru o viitoare Romanie ceea ce a fost Prusia pentru edificarea Germaniei. Noi trebuie sa devenim piatra unghiulara a noii Romanii, indiferent de cate capricii si de cata prostie nu ar da dovada Bucurestiul. Basarabenii trebuie sa devina soldatii noului spirit romanesc, care urmeaza sa construiasca pe ruinele vechii Romanii o Tara noua, ortodoxa si nationalista, constienta de trecutul sau si de misiunea sa in istorie.
Poate ar parea nepatriotic, dar urasc de moarte Romania de azi.
Ea trebuie sa moara! Sa moara pentru a face loc unei Romanii Noi, Mari, puternice si Unite de o mana de fier, capabila sa faca fata provocarilor Noii Ere.”
Este spus bine. Foarte frumos aici. Laud exrimarile din articolul de mai sus deatata ca si eu am ajuns la ceva aproape similar incercand sa analizez regulile unor jocuri sociale care se supun destul de greu intelegerii, la prima vedere.
Si o intrebare f. interesanta in contextul citatei de mai sus: dar prin ce se deosebeste voronin si politica lui de afirmatiile de mai sus?
si inca ceva: “…însă nu ştiu ce ar căuta spiritul rusesc într-o Românie Nouă.”. Daca nu cunosti spiritul rusesc si cultura lor, cea adevarata, este greu sa intelegi, ffindca e cam ascuns si cam incurcat toate acestea la dansii.
Si tot ceva: incercarile partii drepte a Nistrului de a readuce sub control partea stanga a lui cum se numeste si cu ce se deosebeste de imperialism?
noiembrie 15, 2007 la 2:06 pm
Multumesc pentru comentariu, ma bucur ca exista persoane apropiate in oarecare masura de ale mele.
Nu cred ca ar trebui sa ne intrebam cu ce sau cu cine ne asemenam, adevarul conteaza. Voronin se doreste a fi moldovean, e problema lui, dar nu cred ca el ar avea un proiect politic in cap (URSS, Romania Mare, Moldova Mare etc)
“Imperialismul” trebuie inteles in sensul asumarii responsabilitatii pentru lumea care este mai larga decat tine. Traim intr-un spatiu destul de limitat. “Imperialismul” nostru trebuie sa insemne o revolta impotriva acestui spatiu, care este determinat de o mentalitate de sclav, de anumite complexe de inferioritate. Acest spatiu nu este doar unul “geografic” ci si unul de ordin spiritual.
“Imperialism” de care vorbesc este unul inspirat din traditia noastra crestin-ortodoxa, inamicii nostrii trebuiesc cuceriti, infectati, molipsiti de “noul spirit”. Chiar si acei transnistrieni vor putea fi vrajiti de noi cand vor simti acest “nou avant”.
Nimeni nu doreste sa traiasca intr-o tara de sclavi, nimeni nu doreste sa se asocieze cu un popor de “mamaligari”, dar toti viseaza sa stea alaturi de un popor plin de mandrie, cu o energie creativa imensa.
Observ o tendinta destul de trista: in timp ce la noi se lupta pentru romanizare, Romania se indreapta spre o directie opusa. De ce? Oare nu din cauza lipsei acelei “mentalitati imperialiste”.
Anul acesta am fost socat cand o persoana din Romania, care se considera destul de nationalista, era revoltata de faptul ca softul din Romania este tradus in romana!
“Toti romanii trebuie sa invete engleza!” afirma chiar si cel mai radical nationalist din Tara. Sa spun sincer, ca basarabean cu sentimentul necesitatii unui imperialism cultural al romanilor, nu am putut intelege o astfel de atitudine.
Germanii, rusii, francezii lupta pentru autohtonizarea elementelor de civilizatie, pentru cucerirea culturilor vecine, in timp ce romanii din Romania elimina sistematic tot ce este romanesc.
Chiar si subtitrarea filmelor la TV este motivata de “necesitatea invatarii limbii straine”.
In timp ce din punct de vedere psihologic, subtitrarea filmelor video, inseamna degradarea limbii autohtonilor. Priviti ce se face la televiziunea publica. Cat nu este ea de comunista, dar totusi dubleaza toate filmele in romana.
Ma intreb cine este mai “romanizator”, posturile din Romania sau TV comunist de la Chisinau?
Daca ati vazut TV rusesti cred ca stiti in ce masura este promovata acolo productia ruseasca, si in ce masura este promovata productia romaneasca in Romania. Diferenta e ca de la cer la pamant.
Salutari!
decembrie 12, 2007 la 10:23 pm
brava io.insa de la constatari treci si la fapte.da solutii cand faci constatari.asta face diferenta inre un frustrat si un luptator.
hai sa traiesti!
ianuarie 15, 2008 la 6:41 am
Curios şi amuznt…
//…urasc de moarte Romania de azi. Ea trebuie sa moara! Sa moara pentru a face loc unei Romanii Noi, Mari, puternice si Unite de o mana de fier…//
Ş-atunci, ce mai stai pe gânduri?
Înrolează-te în armata lui Voronin şi StepaniuK – şi “vperiod” spre Putna!
Mai întâi recucerim mormântul lui Ştefan cel Mare, iar de acolo – spre Bucureşti – la mormântul lui Eminescu.
După care toata suflarea românească “imperializată” savurează telenovelele ruseşti.
ianuarie 16, 2008 la 9:56 am
Multumesc pentru sugestie!
ianuarie 25, 2008 la 1:48 pm
Nu am stiut ca pentru unii “spirit” este egal cu telenovela.
ianuarie 29, 2008 la 8:03 pm
Salut, Interesant articol …. Am si eu câteva comentarii daca-mi permiti :
1. Românului de astazi ii este rusine sa fie patriot deoarece Ceausescu a exploatat cu nerusinare acest sentment pâna l-a golit de înteles.
2. Eu nu stiu daca tu esti nascut în România sau în Basarabia (ai jargonul unui regatean dar vorbesti despre basarabeni la persoana I plural). Daca esti basarabean, ar trebui sa stii ca România este o tara noua constituita (nu au trecut nici 100 de ani de la 1918) . Granitele acestei tari s-au dovedit foarte volatile de-a lungul timpului asa ca ne este frica : de unguri, de rusi, etc. Nu ne plac vecinii dar ne plac occidentalii care uneori ne-au aparat alteori ne-au vandut dar in care avem mai multa incredere decat in vecini. De asemenea, ne-am obisnuit sa copiem modele occidentale. Intrucatva asta ne -a si folosit, copiind pe francezi am reusit sa ne modernizam in sec XIX si sa depasim statutul de tara feudala înapoiata.
3.Basarabenii (cu durere o spun) vor fi întotdeauna priviti cu neîncredere – un fel de spioni sau cal troian al rusilor. Deci proiectul lor national va fi probabil în cel mai bun caz apreciat dar nu copiat. In plus, semnalele care vin din Basarabia sunt confuze : pe de o parte moldovenism si tratarea românilor de fascisti, pe de alta parte reprosuri ca Romania nu face suficient pentru Basarabia (cea e adevarat !). Pe lânga clasa politica din România care este execrabila si pe care o doar în cot de viata românilor , si cu atât mai putin a basarabenilor, o alta problema ar fi perceptia pe care o are românul mediu despre basarabeni. Românul mediu a cunoscut studenti basarabeni care-si vorbeau între ei în rusa (acesta de fapt cred ca a fost marele soc pentru idealismulul unionist românesc), care au prenume rusestI :Oleg, Igor, accent rusesc, etc. Românul mediu nu va cauta explicatii pentru aceste detalii. El se va multumi sa le constate si sa spuna in sinea lui : astia sunt cu rusii ! Ce este si mai ofensant este ca multi basarabeni lasa sa se inteleaga ca românii nu-s decat o adunatura de tigani ! Asta e o chestie foarte sensibila cu care nu trebuie jucat !
ianuarie 30, 2008 la 11:06 am
1. Posibil sa fie de vina Ceasescu, dar fenomenul nu este nou deloc.
2. Sunt nascut si traiesc in Basarabia. Statul roman in general este o creatie artificiala (”o fituica franceza” – cum mai spune Eminescu, modern dar fara o legatura cu Neamul romanesc).
3. De ce romanii care vorbesc in engleza nu sunt priviti “dusmanosi”? Intre un proiect la Noii Romanii si decaderea ce au de ales romanii?
Nu exista o comunicare intre ambele maluri, de aici si stereotipurile.
Si basarabenii au fost dezamagiti cand intrand in Romania nu au putut gasi nimic autentic romanesc in Tara. De aici si multe dezamagiri.
Este nevoie de munca in multe directii.
Dar un stat romanesc ideal in Basarabia poate fi realizat si acest moment nu trebuie pierdut!
ianuarie 30, 2008 la 8:07 pm
Românii care vorbesc engleza nu sunt priviti dusmanosi pentru ca Românii îi asteapta pe americani de veio 60 de ani încoace. In schimb nu au uitat contropirea rusilor si tancurile socvietice care au adus comunismul si au taiat din teritoriul tarii. Apoi, romanilor le-a placut mereu sa se schimonoseasca in limbile la moda (inainte era franceza si de aceea am avut generatii intregi de Bonjuristi si coane Chirite). Trotski scria in memoriile lui ca dintre toate popoarele pe care le-acunoscut, românii sunt cei mai snobi
Eu crec ca voi cei din afara României aveti o imagine idealizata despre România (Romania care rezulta din cartile de istorie sau a scriitorilor clasici si interbelici). Aceasi imagine am regasit-o la verii mei din Canada. Unul dintre ei imi spunea dupa o excursie in Romania (nu mai fusese de vreo 10 ani) ca tot ceea ce a vazut i-a provocat greata !
Parerea mea este ca Romania exista pe mai multe niveluri si o scurta vizita în tara nu permite decat o cunoastere a nivelului superficial (snobism, tiganie, cosmopolitism, etc). Romania nu inseamna insa doar asta. Tot asa cum o vizita scurta la Chisinau ne poate crea falsa impresie ca Basarbia este iremediabil rusificata.
ianuarie 31, 2008 la 4:49 pm
Pe cât de inteligent şi plin de durere sinceră este comentariul lui MIRCEA-GABRIEL, pe atât de superficial şi îndoctrinat este răspunsul lui ATREIACALE.
O ideie mai aiurită nici că se poate – “Un stat românesc într-un spaţiu care nu mai are nimic românesc – adică în Basarabia.
Iar ca să nu vezi în România nimic autentic românesc – trebuie să fii nu doar miop, ci şi… îndoctrinat la culme de telenovelele ruseşti.
Pardon.
februarie 1, 2008 la 9:31 am
Intradevar, precum spune mircea-gabriel , romanii din afara granitelor sunt dezamagiti cand incep sa cunoasca realitatea romaneasca. Nu cred ca problema consta in cunoastere slaba, reactia negativa este trezita si de o mentalitate de “consumator de cultura”, nu de producator. Romania trebuie privit ca un santier in care fiecare roman trebuie sa-si aduk propriul aport la construirea unei noi Romanii, iata de ce este nevoie de un sistem ideologic clar.
Am avut posibilitatea sa cunosc unele zone rurale din Romania, indeosebi zona Moldovei si as putea sa afirm ca elemente ale culturii romanesti se mai pastreaza, dar sunt deja pe cale de disparitie in timp ce zona urbana este suta la suta comopolita.
Unicul spatiu unde exista o tendinta spre crearea unei culturi romanesti urbane sanatoase este Basarabia, ca contrapondere la rusificare si occidentalizare, iata de ce imi pun mari sperante in nationalismul basarabean.
Nu inteleg de ce Paisie tine mortis la idealizarea Romaniei. Or, el considera ca basarabenii hranindu-se cu iluzii, vor alege calea unirii.
Da, dorim cu totii un stat romanesc mare si puternic, dar am senzatia ca Paisie ignora posibilitarea unei contrareactii mai tarzii a basarabenilor cand vor incepe sa cunoasca realitatea.
Viitoarea Romanie trebuie construita putin cu putin astazi. Pentru a nu fi dezamagiti, basarabenii trebuie sa constientizeze responsabilitatea lor pentru transformarea Romaniei. Romania nu poate oferi nimic Basarabiei, in schimb basarabenii pot face foarte multe lucruri bune pentru edificarea unui stat cu adevarat NATIONAL.
februarie 2, 2008 la 5:30 am
Mltumesc Paisie !
Atreiacale pe undeva ai dreptate dar cred ca gresesti când zici ca România nu are nimic de oferit Basarabiei de înseli. România poate contrabalansa influenta culturii rusesti din Basarabia prin muzica, filme, tv. De asemenaa desi n-a facut multe totusi a facut câte ceva util … De exemplu, a mediat activ pentru rezolvarea conflictului din Transnistria (în special când a detinut presedentia OSCE). Era un departament întreg la Minsiterul de Externe care se ocupa de chestia asta. Datorita Românie, Transnistria a ajuns pe agenda epolitica europeana. Din pacate, Rusia si Ucraina au sesizat aceasta intorsatura si au cerut eliminarea Românie ca parte mediatoare a conflictului. Moldova a fost si ea de acord…
Deci ca sa rezum : România poate oferi sprijin cultural si politic Basarabiei …
februarie 2, 2008 la 10:04 am
Constiinta etnica este determinata de capacitatea de creatie culturala a unui grup. Nu cred ca cultura de masa si consumismul este ceea ce ne poate ajuta in acest fel. Educatia capacitatii de creatie culturala a romanilor basarabeni iata ce ar ajuta cel mai bine.
Trebuie sa cultivam scriitori, istorici, artisti plastici talentati etc care vor fi adevarati creatori al unei culturi romanesti autentice.
Cultura romaneasca din Basarabia este slaba datorita caracterului ei provincialista. Atunci cand vom depasi nivelul de “siberie romaneasca” vom putea crea o contrapondere culturala aici. Chisinau trebuie sa ajunga un focar de cultura romaneasca asa cum a fost candva Ardealul.
A privi Basarabia doar ca un potential consumator de produse media “romanesti” (protv, antena1, manele, posturi de radio care in general nu au nimic romanesc) este o foarte mare gresala.
In curand se va lansa un proiect destul de curajos, o revista care va incerca sa puna pe roate un curent de gandire bazat pe traditionalism si ortodoxism. O premiera absoluta pentru Basarabia.
Asteptati. In curand vom iesi pe piata.
februarie 2, 2008 la 5:37 pm
ATREIACALE, vă sugerez să nu aruncaţi banii în vânt cu “ortodoxismul” în religie şi cultură. Miroase tare a naftalină. Nu confunda sec. XVI cu sec. XXI. Bisericile şi mănăstirile de mult nu mai sunt păstrătoarele culturii şi spiritualităţii, ci mai degrabă invers.
Mai bine aţi oferi o şansă tinerilor care încerarcă să creeze şi să gândească în acest spaţiu al virginităţii intelectuale mioritice.
februarie 2, 2008 la 8:27 pm
Asteptam !
februarie 3, 2008 la 9:39 am
Dimpotriva Paisie, manastirile sunt astazi unica rezervatie de spiritualitate romaneasca. Este deajuns sa traiesti un timp scurt akolo pentru a intelege acest lucru.
Biserica a fost si este unica opozitie spirituala la tot ce inseamna astazi desacralizare si distrugere morala.
februarie 4, 2008 la 4:27 am
Sunt de acord cu Paisie. NU am nimic cu biserica dar cum sa concepi miscare spirituala prin intermediul bisericii in sec XXI ? In plus, biserica româna nu mi s-a parut niciodata sa fi fost un factor care ar fi stralucit la capitolul românitate ! Sa nu uitam ca timp de secole liturghia a fost in slavona in timp ce la polonezi era în latina. Când Basarabia a fost rapita de rusi la 1812 popii s-au grabit sa bata clopotele ca au scapat de paganii turci ! Nici nu stiau ce-i asteapta !
PS : “rezervatie de spiritualitate româneasca ” = am râs cu hohote deoarece ai facut o butada involuntara. termenul corect este rezerva, rezervatie este folosit pentru animale (rezervatie naturala) sau pentru oameni (rezervatie de indieni în SUA).
februarie 4, 2008 la 7:28 am
Problema este educatia in scoala. Biserica a fost inlaturata din manualele de istorie, iata de ce pentru cei care sunt departe de istoria ortodoxie romanesti nu vad care a fost rolul Bisericii Ortodoxe.
Da, slujba s-a facut in slavona, dar acest lucru nu insemna ca Biserica nu a utilizat limba romana! Dealtfel cele mai vechi notiuni crestine sunt de origine latina.
Nu trebuie sa subapreciem rolul limbii slavone, deoarece anume ea a ajutat sa pastreze identitatea noastra ortodoxa. Daca e sa va reintoarceti la evenimentele cheie, veti observa ca anume biserica a jucat cel mai mare rol in apararea valorilor nationale.
Un exemplu ar putea fi Manastirea PUTNA, care este astazi cel mai mare simbol al unitatii nationale, un Ierusalim al neamului romanesc!
Da. Anume Manastirea Putna, nu Palatul Poporului, nu Palatul Dracula, nu presedentia ci anume aceasta “rezeratie” cuvantul cuvantul pe care il dispretuiti.
“Rezervatie” este o zona in care sunt conservate anumite lucruri, fenomene valoroase, fie ele naturale, etnice sau spirituale. Asa ca nu ezit sa folosesc pentru manastiri anume termenul de “rezervatii spirituale”.
martie 3, 2008 la 12:56 pm
Problema este ca si Basarabia trebuie sa faca ceva…Bucurestiul nu poate lua cu hapca de la ‘rusi’ Basarabia fara ca ea sa nu se simta atacata…
Basarabia trebuie sa iasa in strada sa strige din glasul sau ca vrea unirea si asa se poate… mamaliga se unfla si apoi va pocni….
In Romania nu scapam de comunismul rusesc nici acum daca nu se iesea in strada si se unfla mamaliga..in strada am spart mamaliga..
Adrian din Romania!
martie 10, 2008 la 11:50 am
Eu cred ca nu depinde numai de tinerii din Basarabia. E foarte consolator sa stii ca dreptatea este numai de o parte si restul nu trebuie decat sa se relaxeze si sa respire suflul victoriei. Scindarea celor doua teritorii nu trebuie sa fie o piedica ideologica pentru tineret. Pentru mine nu exista ‘basarabean’ decat ca parte integranta a ‘romanului’. Cred ca e timpul sa nu ne mai impiedicam de granita fizica si sa incepem sa construim o punte spirituala mai durabila…